Postoji prilično velik problem rodne pristranosti u rezultatima koje nudi pretraživač slika na Googleu, pokazalo je novo istraživanje Sveučilišta u Washingtonu i Marylandu. A takva slaba prezentacija žena na višim pozicijama itekako utječe na to kako ljudi percipiraju omjer spolova u stvarnom svijetu, pokazalo je istraživanje.
I sami se možete uvjeriti u to ako pretražite pomove poput 'doctor', 'CEO' ili 'nurse', iako u sva tri navedena polja ima i žena i muškaraca.
Zanimljivo je da direktorske pozicije ne samo da predstavljaju muškarci, nego su svi odreda bijelci.
Znanstvenici su pregledali po 100 najviše pozicioniranih fotografija za 45 različitih poslova. Zatim su usporedili koliko je predstavljenih žena tj. muškaraca u pojedinim zanimanjima s tim koliko ih stvarno, prema statistikama Zavoda za zapošljavanje, radi na svakom poslu.
Pokazalo se da je u nekim pretragama omjer kojeg prikazuje Google puno puno veći nego u stvarnom životu. Primjerice, Google pri pretraživanju pojma CEO (glavni izvršni direktor) prikazuje tek 11 posto žena, dok se, u stvarnosti, na toj poziciji nalazi 27 posto žena. Slično tome, Google smatra da se telemarketingom bavi 67 posto žena, dok je u stvarnosti omjer oko 50:50. S druge strane, gotovo 60 posto konobara čine žene, dok je Google u tu katergoriju smjestio čak 77 posto muškaraca.
Ne prikazuje se takav nesrazmjer kod svih zanimanja, no u prosjeku su žene bile slabije predstavljene u gotovo svim poslovima koje su znanstvenici pretraživali.
Zanimljivo je da ako pretražujete primjerice 'female construction worker', čime se bavi 2.9 posto žena, izbacit će vam se uglavnom fotografije "modela u oskudnim kostimićima koje obično sugestivno poziraju s čekićem; uglavnom, stvari koje nitko ne bi shvatio profesionalno", objasnila je jedna od suautorica istraživanja, Cynthia Matuszek.
Tužna je činjenica da ovakav prikaz rodne pristranosti utječe na to kako ljudi percipiraju rodnu zastupljenost među zanimanjima u stvarnom svijetu. Nakon što su sudionicima prikazani rezultati pretraživanja za različita zanimanja, oni su počeli malo drugačije gledati na zanimanja za koja su sad mislili da su više 'muška'.
Naravno, ništa od ovoga nije greška Googlea, jer on tek prikazuje što se nudi na internetu. Slične biste rezultate dobili i da ste pretraživali Yahoo ili Bing.
Ali znanstvenici su istaknuli da bi dizajneri tražilica mogli iskoristiti ovo istraživanje kako bi razvili nove algoritme koji bi pomogli u borbi protiv stereotipa, piše The Huffington Post. Doduše, nije poznato koliko će ih Google i drugi shvatiti ozbiljno, te se ujedinjenim snagama početi boriti s vjetrenjačama, tj. stereotipa kojima nas bombardiraju sa svih strana.