Početkom 2013. godine, Kevin Lynch prihvatio je poslovnu ponudu iz Applea. Iako nije imao pojma što ona uključuje, točnije koji će biti njegov posao.
Bilo je pomalo nevjerojatno da mu je uopće ponuđen posao, budući da je tijekom osam godina rada u Adobeu najpoznatiji bio po tome što je bio jedina osoba dovoljno glupa da se suprotstavi Steveu Jobsu zbog toga što iPhone nije imao dovoljno dobru potporu za gledanje flash video snimki.
Kad je došao u Apple, saznao je da projektu na kojem bi trebao raditi uskoro ističe rok, te da je za svega dva dana predviđen prvi pregled dizajna. Lynch se stoga trebao ubrzano prihvatiti posla - koji god on bio.
Koliko je bila nemoguća situacija dokazuje i činjenica da nije postojao radni prototip ni sofver. Postojalo je tek nešto ekspermenata i puno ideja. Potpredsjednik odjela za dizajn, Jony Ive, dao im je zadatak da stvore revolucionarni uređaj koji će se moći nositi na ruci.
Nemoguća misija
Očekivati tako nešto moglo se prozvati oholim ili opravdanim očekivanjem. Ipak se Apple u posljednjih 15 godina i više nego dovoljno dokazao u svijetu korisničke elektronike, te je u međuvremenu postao najdragocjenija tvrtka na svijetu.
Iako su postojali PM3 uređaji prije iPoda, zbog Applea ste poželjeli baš iPod. iPhone je transformirao pametne telefone iz poslovnih uređaja u pop kulturu, dok je iPad izazvao pravi uspon tableta, unatoč tome što su godinama prije toga na njemu radili Nokia i Microsoft.
Za svoje četvrto remek djelo, Apple je odabrao - sat. Uz to, to bi trebao biti prvi svjetski uspješan proizvod bez Stevea Jobsa na čelu, budući da su prve ideje stvorene ubrzo nakon njegove smrti.
Zašto baš sat?
Apple je prvo odlučio da će izraditi sat i tek je tad počeo otkrivati za što bi on sve mogao biti dobar. "Postojalo je to očekivanje da će se tehnologija početi prebacivati na tijelo, a mi smo smatrali da je naprirodnije mjesto: ručni zglob", objašnjava Alan Dye koji vodi odjel korisničkog sučelja.
Korisničko sučelje je inače definitivno jedna od najvažnijih karika novog proizvoda, koja bi mogla odlučiti hoće li Watch biti predstavljen u muzejima diljem svijeta ili će tek ostati u pamćenju kaj Appleovo najveće razočaranje. Zato je tu itekako važna Alanova uloga.
Iako je u vrijeme kad mu je Ive prvi put predstavio ideju za Watch, Dye sa svojom ekipom danonoćno radio na iOS7, premoreni dizajneri bi noćima, kad bi im glava pucala od iOS7, počeli raspravljati o Watchu. Pitanja koja su ih najviše zaokupljala bila su: što bi sat mogao dodati ljudskim životima i što bi novo mogli raditi s njim?
Malo po malo, Apple ekipa je došla do glavnog razloga zašto je potreban sat. Sve se svodilo na to da vam mobitel uništava život. Kao i većina nas, Ive, Lynch, Dye i ostatak zaposlenika Applea podvrgnuti su cjelodnevnom mučenju. Naši mobiteli postali su naši vladari: konstantno se javljaju i tjeraju nas da prolazimo kroz beskonačnu listu obavijesti.
"Toliko smo povezani i vječno prisutni uz pomoć tehnologije. Ljudi stalno nose mobitele sa sobom i provode puno vremena gledajući u ekrane", izjavio je Lynch. Ljudi više ne provode zajedničko vrijeme s drugim ljudima, čak i u njihovom prisutstvu, nego su svi počeli ovisiti o tim malim ekranima. "Ljudi žele biti povezani. Ali kako da im to omogućimo na malo humaniji način, tako da mogu biti malo više 'prisutni u trenutku' kad su u društvu?', prisjeća se Lynch svojeg toka svijesti.
Budući da su mobiteli postali toliko naporni, inženjeri u Appleu željeli su pronaći način kako napraviti uređaj koji bi mogao filtrirati sve nevažne stvari i umjesto njih nam predstaviti tek najvažnije informacije. To bi moglo promijeniti suvremeni život. A nakon više od 30 godina građenja uređaja čiji je glavni cilj bio da privuku i što dulje zadrže pažnju, Apple je odlučio da je pravi trenutak za vraćanje koraka unazad. Budući da je Apple, velikim dijelom, stvorio današnje probleme, njegovi zaposlenici su smatrali da ih mogu i riješiti.
Oslobođenje od mobitela
Iako je prvotni cilj bilo oslobođenje ljudi od mobitela, ironično je da je prvi prototip izgledao upravo kao iPhone omotan s čičak trakom. Čak i ako je ta traka bila jako lijepo dizajnirana, kao što dodaje Lynch.
Prvo što je ekipa shvatila jest da je u slučaju sata nužna - brzina. Naime, slanje sms poruke je jedna od najbitnijih značajki, a ako trebate utipkati posebno adresu, pa poruku, pa potvrditi slanje, već ste izgubili previše vremena. Uz to, probajte držati ruku ispruženu u zraku, kao da gledate na sat i zatim tipkati po njoj. Bit će vam dosta svega prije nego što ste pošteno i počeli. Tako je Dye odlučio da ne želi da ljudi tako šeću okolo, nego da vrijeme provedeno na satu može iznositi pet do maksimalno 10 sekundi.
Zato je izumljen Quickboard - ronot koji pročita vašu poruku i ponudi vam nekoliko mogućih odgovora. Recimo, ako vas prijatelj upita jeste li raspoloženi za odlazak u meksički ili kineski restoran, na vašoj listi će se automatski pojaviti riječi 'meksički' i 'kineski'. Sve što ćete vi trebati učiniti jest dotaknuti jedno i vaš odgovor je poslan.
Za malo kompliciraniju komunikaciju moći ćete koristiti mikrofon u kojeg možete diktirati svoju poruku ili komandirati pomoću Sirija. A ako vam je sve to prekomplicirano, uvijek se možete okrenuti mobitelu.
S obzirom da je za sat ključna brzina, neke su postavke pojednostavljene, dok su druge u potpunosti uklonjene, jer jednostavno nisu mogle dovoljno brzo raditi. Lynch i ekipa su dva puta morali kompletno prepravljati softver kako bi bio dovoljno brz.
Iako je prvotna ideja bila da sve informacije budu prikazane u obliku timelinea - kronološki se nizajući od vrha do dna stranice, ta ideja nikad nije zaživjela. Ono što vas očekuje 24. travnja je fokusiranje na to da sami odlučite je li nešto vrijedno vaše pozornosti ili ne.
Primjerice, ako koristite značajku 'Short Look' osjetit ćete plusiranje na zglobu, što znači da vam je upravo stigla poruka. Podići ćete ruku i vidjeti riječi 'Poruka od Ivana'. Ako odmah spustite ruku, poruka će ostati nepročitana i obavijest o njoj će nestati. No ako ostavite ruku u uraku, poruka će se pojaviti na ekranu sata. Razinu vašeg zanimanja za određenu informaciju, odredit ćete vi sami svojom reakcijom na nju, a to je jedino što Watch treba kako ni znao što je vaš prioritet. Upravo ovakvim interakcijama ekipa koja je radila na Watchu pomoći će ljudima da smanje korištenje tehnologije.
I tako je sve krenulo: ekipa je razradila obavijesti koje vam dopuštaju da vidite o kojim informacijama je riječ i da reagirate bez da morate otvoriti aplikaciju. Izradili su ekran nazvan Glances (pogledi): mjesto na kojem možete brzo vidjeti i sportske rezultate i vijesti. I uredili su sve - od aplikacija, poruka i kalendara do pošte.
Tehnološki noviteti koje ćete željeti isprobati
Ekipa je morala izgraditi novi softver koji može prezentirati sve što trebate bez da vas obasipa nepotrebnim informacijama. A ako u tome ne uspije, ljudi će u trenu početi skidati satove s ruku, te će Apple Watch biti najosobniji uređaj kojeg ste kupili i odmah vratili. Kako se to ne bi dogodilo, Lynch je mukotrpno radio na softveru, koji je nakon treće runde konačno oduševio sve okupljene u Appleu.
No ako je softver kompliciran, znajte da je hardware znanstvena-fantastika. Ekipa za sučeljavanje stvorila je novi način interaktivnosti, od kojih najzanimljivije zvuči 'Taptic Engine' tj. motor za tapšanje zahvaljujući kojem biste trebali imati osjećaj kao da vas netko tapša po ručnom zglobu. Naime, budući da su naša tijela izrazito osjetljiva na podrhtavanje i tapšanje, Watch može prenijeti velik broj informacija tek s različitim varijacijama tempa, trajanja i jačine vibracija.
Apple je testiranja za ovaj dio vršio dugo vremena, a Lynch je ustrajao da sve ispadne savršeno. "Neki su bili naporni, neki prelagani, a kod nekih ste imali osjećaj da vam buba trči po ruci", priča Lynch. Svaki tjedan ekipa bi se nalazila kako bi odlučili oko određenog zvuka, tj, titraja, a krajnju odluku je donosio Ive kojeg je bilo teško zadovoljiti. Konačno su sve vibracije i tapšanja usklađeni nakon više od godinu dana rada na njima.
No to nije jedino na čime se manijakalno radilo, jer je na tako malom ekranu, kakav je na Watchu, svaka stvar od izuzetne važnosti, a tu su se itekako iskazali ljudi iz sučeljavanja. Jedan od noviteta je tako i potpuno nova tipografija (nalik fontu) - San Francisco koja bi trebala biti čitljivija na malom ekranu od standardne Appleove Helvetice. Slova su sad četvrtastija, ali s 'nježnijim, zakrivljenim kutovima', objašnjava Dye.
Proizvod za ciljanu publiku
S obzirom da su na ovom proizvodu radili gotovo kao i švicarski dizajneri satova na svojima, Apple je odlučio učiti od urara i prvi put povećati inače izrazito usku ponudu, nudeći čak tri potpuno drugačija tipa Watcha: Sport, Watch i Edition, piše Wired.
Iako aluminijski primjerak Sport, koji će vas koštati 349 dolara, ima identične mogućnosti kao i zlatni, 17.000 dolara vrijedan, Edition, Dye tvrdi da su oni potpuno različiti proizvodi.
Naime, on je iz urarske industrije naučio da su personalizacija i ljepota - sve, a jedini način da određeni proizvod završi na rukama različitih ljudi jest da ponudite što raznolikiju ponudu, tj. da ljudi mogu izabrati remen kakav im se sviđa, te veličinu i materijal sata. A te različitosti dolaze u paketu s različitim cijenama, naravno.
Time što nudi toliko toga, Apple je učinio sljedeći logičan korak prema statusu izrađivača ekskluzivnih proizvoda, čak i ovoj eri sveprisutne tehnologije. Jer Watch predstavlja puno više od 'cool' načina dobivanja obavijesti: on je i novi predstavnik 'fashion statementa'. Sve što Apple treba učiniti, u moru artikala, jest uvjeriti ljude da je ovo 'it' proizvod kojeg moraju imati. Ulozi su prilično visoki, jer ako ne odigraju dobro karte, ostat će s punim policama satova vrijednih 17.000 satova. Ali ako uspješno obave posao, dobro će se pozicionirati na luksuznom tržištu i sljedeće na čemu bi mogli početi raditi su: automobili!