Hrvatska je 2014. godine od SAD-a dobila na poklon 214 vozila MRAP, koja su bila smještena u Livornu. Radi se o vozilu američke vojske čija je namjena preživjeti razne eksplozije mina i zasjeda. Pentagon je 2012. godine prestao proizvoditi MRAP-ove. Do tada ih je proizvedeno 27.740, a nakon smirivanja stanja u Iraku i Afganistanu tražili su kome mogu "donirati" ta vozila.
Naime, prema podacima američkog ministarstva obrane, uništenje MRAP-a u Afganistanu košta oko 12.000 dolara, a transport u SAD koštao bi od 250.000 do 450.000 dolara. Hrvatskoj su donirali 162 vozila tipa M-ATV (borbena terenska vozila), koja su se koristila u misiji ISAF u Afganistanu, 20 vozila tipa MRAP HAGA (sanitetska vozila, isporučenih 21. srpnja 2014. godine) te 30 vozila tipa MRAP MaxPro, isporučenih u travnju 2014. godine.
Starost vozila je tad bila od tri do pet godina te su prosječno prešla 20.000 kilometara. MRAP-ovi su donirani kad je ministar obrane bio Ante Kotromanović, koji danas radi u Croduxu, a načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga bio je general zbora Drago Lovrić, koji danas radi kao veleposlanik u Kataru, zemlji u koju je otišlo šest najiskusnijih pilota akro grupe Krila Oluje dok je Lovrić bio na čelu Glavnog stožera.
Kad su vozila stigla u Hrvatsku, svojedobno su najviši vojni i civilni dužnosnici tvrdili da ih treba obojiti, neka naoružati i bit će spremna za korištenje. Također su tvrdili da su na svakom vozilu otklonjeni manji ili veći nedostaci. No dan danas u krugu Remontnog zavoda Jankomir nalazi se pedesetak tih vozila. Pokrivena su ceradama i još imaju pustinjsku boju. Na upit Ministarstvu obrane koliko je tih vozila operativno odgovor nismo dobili.
Kad je Damir Krstičević postao ministar obrane, zatekao je ta oklopna vozila, a potvrđeno je i da je barem trećina tih vozila neispravna. Razlog zbog kojeg su neka vozila neispravna bila su oštećena stakla na njima. Ta su vozila korištena u vojnim operacijama, a balistička stakla morala su se zamijeniti zbog vijeka trajanja. Na staklima se s vremenom pojavljivalo zamagljivanje, što je dovodilo do smanjenja vidljivosti.
Hrvatska je u ugovoru s SAD-om uz vozila dobila i komplete rezervnih dijelova, ali među njima nisu bila stakla. Proteklih i ove godine stakla su nabavljena. Tako je i ove godine Ministarstvo obrane planiralo nabaviti i ugraditi neprobojna stakla u okvire MRAP M-ATV. Procijenili su da će ih to koštati 1,6 milijuna kuna. Ipak, MORH sada dijelove za ova vozila nabavlja putem međunarodnog javnog natječaja jer se dogovor s SAD-om pokazao preskupim.
"Pokušali smo se s Amerikancima dogovoriti o nabavi stakala, ali se pokazalo da bi nas to koštalo pet puta više nego na javnom natječaju. Zato smo otišli direktno kod proizvođača u Izrael, koji radi i za američku vojsku, i prošli smo puno jeftinije", kazao je izvor iz MORH-a za Jutarnji. Još 2017. godine RIZ Profesionalna elektronika d.o.o. i Pomorski centar za elektroniku iz Splita potpisali su s MORH-om ugovore za isporuku opreme za dogradnju VHF uređaja na vozilima MRAP u vrijednosti 2,2 milijuna kuna jer su vozila stigla bez komunikacijskih uređaja
Također, ove godine MORH je nabavio pričuvne dijelove za MRAP vozila koji su procijenjeni na oko 2,8 milijuna kuna. Vozila koja su obnovljena raspoređena su u postrojbe Hrvatske kopnene vojske (HKoV), Zapovjedništva za potporu (ZzP) i u Zapovjedništvo specijalnih snaga (ZSS). No nije poznato što je s vozilima koja su pokrivena ceradom u krugu Remontnog zavoda.
Jesu li ona ispravna ili se koriste za dijelove, znaju jedino u Ministarstvu obrane, koje bi osim ovog tereta za sustav uskoro trebalo potpisati i ugovor o nabavi višenamjenskog borbenog aviona F-16 Barak. Iako su sve prijašnje vlade odgađale odluku o zamjeni starih MiG-ova 21, ova vlada donijela je odluku da se uđe u posao s Izraelom i od njih kupi 12 aviona F-16.
Radi se o zrakoplovima koji su stari tridesetak godina, korišteni su u vojnim operacijama, no Izraelci su garantirali da ih mogu obnoviti tako da imaju još 3000 sati naleta. Tu sada dolazi do problema jer je Lockheed Martin, američki proizvođač tih aviona, odbio produljenje tzv. SLEP programa za izraelske F-16. Naime, Izraelci su prerađivali F-16 dogradnjama koja odudaraju od izvornih postavki zrakoplova.
Prije nego što uđu u SLEP program, Izraelci moraju svoje zrakoplove ogoliti, a za to trebaju dopuštenje Amerikanaca. Na sastanku Vijeća za vanjske poslove u Bruxellesu u utorak ministar obrane Damir Krstičević potvrdio je da je ugovor finaliziran te konačno priznao da je problem nastao zbog Sjedinjenih Američkih Država.
"Što se nas tiče, finalizirali smo ugovor. Na tome smo radili više od šest mjeseci, a ono što se sad čeka je odobrenje Vlade SAD-a Vladi Izraela za isporuku aviona i to je isključivo obveza Izraela. Fokusirani smo da sve bude transparentno i zakonito", istaknuo je ministar.
No tijekom posljednja dva mjeseca na niz novinarskih upita o kašnjenju potpisivanja ugovora ministar Krstičević je ponavljao kako problema nema, pa tako nema niti krivca za kašnjenje. Ipak, 28. ožujka u HTV-ovoj emisiji "Otvoreno" Krstičević je ustvrdio da posjeduje u svom uredu dokument podrške SAD-a, odnosno Lockheed Martina, ovom projektu.
Zatim u svibnju MORH u priopćenju nakon susreta Krstičevića i predstavnika Lockheed Martina kaže da je potpredsjednik američke tvrtke Jonathan W. Hoyle izrazio punu potporu Hrvatskoj u projektu F-16 te istaknuo ostvarivanje buduće suradnje u održavanju zrakoplova. No iz posljednje izjave ministra Krstičevića očito je da takve potpore i odobrenja SAD-a još nema te se ne zna kad ćemo ih dobiti.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
naši ministri sa svojim lažima gube na vjerodostojnisti i zapliću se o vlastite noge to jest laži.